-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8114 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا واجب است هنگام سجده فقط شست پا بر زمين باشد؟ اين كار چه معنايي دارد و چه چيزي را مي فهماند؟

سجدة صحيح آن است كه پيشاني و كف دو دست و سر زانو و سر دو انگشت بزرگ پاها را بر زمين بگذارد.[9]

به طور كلي در تعاليم اسلامي آمده است كه سجده نشان تذلل و خاكساري در برابر خداوند متعال و عالي ترين درجة عبوديت است. انسان با سجده، خود را همرنگ با هستي مي كند، چون تمام هستي براي خدا سجده ميكند: ولله يسجد ما في السّموات والارض.3[10]

در حديث از اميرالمؤمنين دربارة حقيقت دو سجده آمده است: معناي سجدة اوّل اين است كه من در آغاز از خاك بودم و هنگامي كه سر بر مي داري، مفهومش اين است كه خدا مرا از خاك بيرون فرستاد. مفهوم سجدة دوم اين است كه مرا دوباره به خاك باز مي گرداند و هنگامي كه سر از سجدة دوم بر مي داري، معنايش اين است كه دوباره از همين خاك زنده خواهيم شد.[11]

اين مضمون آيه است كه: شما را از خاك آفريديم و به خاك بر مي گردانيم و بار ديگر از خاك بيرونتان مي آوريم.4[12]

اين كه چرا سر انگشت شست پا بايد بر زمين باشد، دليل خاصي ذكر نشده، فقط رواياتي بر اين مطلب دلالت دارد كه بايد انگشت پا بر زمين قرار گيرد.[13] مانند بسياري از احكام ديگر كه فقط حكم آنها بيان شده و فلسفه يا حكمت واقعي آنها بيان نشده است، اما انسان، با ايمان و معتقد به حكمت الهي، همة آنها را داراي مصلحت واقعي و حقيقي مي داند، زيرا به علم و حكمت و تدبير الهي ايمان دارد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.